Week 1

11 januari 2013 - Khon Kaen, Thailand

Hallo allemaal,

Wat een happening om van 6 graden boven nul ineens op een locatie te komenwaar het winter is en toch 30 gradenNa aankomst in Bangkok zijn we niet gaan slapen, mar zijn China town ingegaan,waar we de weg kwijtraakten en ons met de tuk tuk hebben laten rondracen door Bangkok.

Wat is dit een vieze stad, maar toch heeft het iets speciaals en dat komt door de bewoners. Ze leven in armoe en dan bedoel ik echt armoe en geen crisis, maar toch blijven ze vriendelijk en geven hun laatste rijst ook nog aan je weg. Hier kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen.

We zitten nu een week bij Ton en dat is geweldig. We zijn naar een van de grote Plaza winkelcentra geweest en dan valt je mond open. Ik denk dat de Bijenkorf er wel vijf keer inpast. Over alles is nagedacht, want alle kleding zit bij elkaar en electronica en restauranten etc.

Als je een zak chips uit de stelling pakt dan ligt er meteen weer een nieuwe en er is een heel gangpad alleen voor de chips. Alles moet recht liggen en je kan er dan ook een liniaal naastleggen. De prijzen zijn wat wij in 1970 betaalden. Bij de kassa aangekomen pakt de kassiere alles apart voor je in in zakjes. Het enige wat je moet doen is afrekenen.

Er zijn hier de laatste tijd veel mensen overleden, waaronder een aantal monnikken. Het ritueel wat daar bij hoort is heel bijzonder. Dagen lang komen er monnikken samen en al naar gelang je status duurt een rouwperiode steeds langer. Op een gegeven moment gaan zij het lijk op de brandstapel leggen en volgt er een gigantisch feest met het mooiste vuurwerk.

Mijn eerste video heb ik bewust gemaakt op de markt, want daar leeft men omheen.

Bij Ton is het soms net een zoete inval en dat heeft hij niet van een vreemde. Dit brengt natuurlijk wel gezelligheid en sfeer. Het kleine meisje op de video is 2 1/2 jaar en haar karakter zegt veel over De Thaise cultuur, want haar moeder is weggelopen en ze woont in een hutje bij haar vader en opa en oma. Haar oma is dement en opa is 85. Pa werkt en kookt en doet het huishouden. Petje af.

Zondag gaan we beginnen aan de rondreis en dan plaatsen we wel Boedha's e.d.

Ik ga nog een uurtje slapen en wij berichten jullie weer later

Tot dan

1. Joke Geijssen:
    11 januari 2013
    Heel erg leuk en roept echt herinneringen op, vooral de markt.
    Groeten aan allemaal en geniet er maar van. Joke
  2. Hans:
    11 januari 2013
    Leuk te zien en te lezen, dat jullie het leuk hebben. Het is wel een totaal andere wereld en vooral voor jullie fijn om er eens goed uit te zijn. Maak er maar een overgetelijke tijd van en zie jullie wel terug ergens in mei.